Historia tutejszego lotniska sięga lat 30-tych XX wieku kiedy to wybudowano tutaj bazę lotnictwa bombowego. Lokalizacja blisko morza, na polskim wybrzeżu gwarantowała wiatr zachodni i północno-zachodni przez większą część roku. Po Ii wojnie światowej lotnisko zostało przejęte przez Armię Czerwoną i powstała tu eksterytorialna baza lotnictwa radzieckiego z osiedlem. Nastąpiła rozbudowa lotniska, wbudowano schronohangary dla samolotów oraz rozbudowano infrastrukturę lotniska (baterie przeciwlotnicze, magazyny, rozpoznanie elektroniczne, radary itp). Od lat 60-tych stacjonowały tutaj MIGi-21 a od 70-tych MIGi-23 jednak po incydencie z 4 lipca 1989 roku jednostka ta została przeniesiona do Brzegu a do 1991 roku stacjonowały tutaj śmigłowce Mi-8 i Mi-24.
Warto jednak wspomnieć o incydencie z 1989 roku. Podczas lotu pilot MIG-23 zaobserwował poważne problemy z silnikiem i podjął decyzję o katapultowaniu się, jednak samolot nie spadł na ziemie tylko poleciał dalej w kierunku zachodnim. Przeleciał nad NRD, RFN i Holandią z częściowa eskortą amerykańskich samolotów. Paliwo skończyło się nad Belgią i tam samolot rozbił się na ziemi zabijając jedną osobę. problemu z silnikiem były najprawdopodobniej spowodowane korodującymi stykami.
Po upadku Układu Warszawskiego losy lotniska miały się różnie, jednak następuje powolna likwidacja interesującej zimnowojennej infrastruktury lotniskowej. W sierpniu 2015 roku ledwo zdążyłem zobaczyć kilka z co najmniej kilkunastu schronohangarów. Pas startowy jest wykorzystywany przez tutejszy aeroklub, a dawne budynki mieszkalne to obecnie dzielnica Kołobrzegu - Podczele.
|
Wyburzanie postępuje |
|
Zachowany schronohangar |
|
Rosyjskie napisy |
|
Główny pas startowy - wykorzystywany przez aeroklub |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz