Przesmyk między jeziorami Szeląg Wielki oraz Mały był ważnym odcinkiem przy obronie Prus. To tędy przebiegała linia kolejowa oraz droga łącząca Ostródę z Olsztynem. Zablokowanie tego miejsca, z powodu rozciągłości samych jezior, pozwalało na skuteczną obronę odcinka 14 km i było ważnym miejscem dla obrony Olsztyna od strony południowej.
Jak już wspominałem w jednym z wcześniejszych wpisów Niemcy po I wojnie światowej w ramach Traktatu Wersalskiego zobowiązały się na niebudowanie fortyfikacji i schronów. W II połowie lat 30-tych XX wieku te postanowienia zostały jednak wypowiedziane i postanowiono o wybudowaniu linii umocnień, tzw. Pozycji Osztyneckiej, osłaniającej okolice Olsztynka jako miejsca ześrodkowania armii. Na linii od Starych Jabłonek do Pasymia wybudowano 100 schronów biernych oraz kilkanaście schronów bojowych zlokalizowanych na kluczowych odcinkach.
Schron bierny L91 opisałem we wcześniejszym wpisie i podobne obiekty znajdują się także w Starych Jabłonkach. Zostały one oznaczone numerami L1-L3, Mi udało się zobaczyć schron L1 znajdujący się na wzniesieniu po północnej stronie szosy Ostróda-Olsztyn. Drugim bardzo interesującym obiektem, rzadziej spotykanym na linii umocnień jest schron na polową armatę przeciwpancerną kal. 37 mm umieszczoną w kazamacie oraz ckm. Schrony tego typu były ciekawym przykładem dostosowania linii obronnej do obrony przed bronią pancerną, ponieważ były zlokalizowane tuz przy bronionych drogach, co z jednej strony zapewniało duży zasięg ale również utrudniało ukrycie samych schronów przed przeciwnikiem. Niestety byłem tam poza sezonem wiec sam schron był zamknięty, jednak warto tu wrócić, ponieważ jest on zaadaptowany na Skansen Fortyfikacji Stare Jabłonki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz