II połowa XIX wieku przebiegała pod znakiem rozwoju linii kolejowych w Prusach. Miało na to wpływ wiele czynników takich jak m.in. rewolucja przemysłowa, ale także szereg konfliktów zakończonych sukcesami. Najsłynniejszym z nich była woja Francusko-Pruska z lat 1970-71 w wyniku której Prusy uzyskały znaczącą kontrybucję. Wróćmy jednak do połowy XIX wieku, kiedy to w 1851 roku otwarto pierwsza linię kolejową przechodząca przez Piłę, która łączyła Berlin z Królewcem przez Bydgoszcz. W 1873 roku otwarto także linię kolejową łącząca Piłę z Tczewem przez Chojnice, która znacząco skracała podróż z Berlina do Królewca. W związku ze zmianą charakteru stacji na węzłową postanowiono o budowie w latach 1870-74 nowej stacji oraz budynków pomocniczych w tym m.in. parowozowni.
Sama parowozownia, zwana dzisiaj "Okrąglakiem", miała być rozwiązaniem modelowym wybudowanym pomiędzy torami odchodzącymi do Tczewa i Bydgoszczy. Budynek na planie szesnastokąta jest halą wewnątrz której umieszczono 16 stanowisk dla lokomotyw parowych. Nietypowym rozwiązaniem w jego przypadku był umieszczenie obrotnicy, czyli obrotowej platformy do przekierowywania lokomotyw w centrum budynku. Stanowiska lokomotyw rozchodziły się od niej promieniście. Sam budynek był użytkowany do lat 90-tych XX wieku, jednak w ostatnich latach służył głównie jako garaż na drezyny lub warsztat. Budynek jest wpisany do rejestru zabytków i na szczęście w ostatnich latach przeszedł remont dachu. Są plany jego zagospodarowania, ale póki co będąc w okolicy warto do niego zajść bo to interesujące miejsce z historią.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz